Pendahuluan
- Kita telah memasuki lingkungan budaya lain
- Teknologi media telah mengintegrasikan kita dengan lingkungan global
- Penggunaan beragam
- Contoh: dengan satu jam kita menonton TV, kita mengalami lebih pengalaman daripada hubungan secara bersemuka
Fokus
- Hubungan sosial dalam kreativiti simbolik membantu menerangkan tentang corak perubahan atau kesinambungan
- Perubahan atau kesinambungan dalam penghasilan teks yang dihasilkan oleh industri atau bagaimana pengguna memahami teks
- Oleh itu industri budaya boleh dilihat sebagai agen perubahan ekonomi, sosial dan budaya.
Apa Peranan Kita
- Dalam merancang industri budaya kita bukan sahaja memahami industri budaya dari segi produk dan ciri-cirinya tetapi melatih menjadi khalayak yang aktif dalam membaca setiap produk teks
- Jangan kita menjadi pengguna media yang pasif
- Cara kita jadi pengguna media yang pasif
- Cara kita mengisi masa lapang tidak banyak berubah (mitos, gosip, imaginasi, unsur pelarian) tetapi media telah mengolah cara kita itu menjadi satu business yang baru
Industri Teks
- Mencipta dan menyebarkan produk teks
- Mempengaruhi kefahaman kita tentang dunia melalui pentafsiran teks
- Orang yang menghasilkan, mentafsir dan mengolah teks adalah penciptaan simbol
Teks Simbol
- Industri teras
1. Periklanan
2. Filem
3. Internet
4. Muzik
5. Penerbitan
6. TV dan radio
7. Video dan permasalahan
8. Komputer
Budaya Sebagai Simbol
- Budaya boleh dilihat sebagai teks
- Teks menyampaikan makna (tetapi tidak semua teks memaparkan makna budaya pengkarya atau masyarakatnya)
- Budaya juga adalah sistem simbol
- Budaya sebagai keteraturan sosial dalam berkomunikasi (memahami simbol) dan proses penghasilan semula simbol yang memerlukan pentafsiran makna.
Makna Dalam Masyarakat
1. Makna subjektif
- Makna yang tersurat dan tersirat yang dimiliki oleh sesuatu atau sejumlah fakta yang ada pada sekelompok orang atau makna spesifikasi yang diberikan oleh seseorang atau kelompoknya
- Makna fakta menentukan masyarakat
- Pemindahan makanya boleh mendorong kepada tingkah laku tertentu bagi sebahagian masyarakat
2. Makna objektif
- Satu fakta di antara fakta-fakta lain atau satu makna di antara makna-makna lain yang ada
Membaca Dan Memahami Fenomena Budaya
- Budaya pada dasarnya akan menampilkan kata-kata atau bahasa yang disebut teks budaya
Teks Budaya
- Keseluruhannya melalui bahasa; contohnya karya sastera sama ada naratif atau prosa
- Sebahagiannya melalui bahasa; contohnya upacara dan nyanyian
- Tampa bahasa; artifak.
Teknologi Media
- Menurut Fiske(Media Matters, 1994) media bukan lagi menyajikan representasi realiti kedua, tetapi media mempengaruhi dan menghasilkan realiti yang mereka media kan
- Ini bermakna media bukan sahaja menyampaikan informasi tetapi memaparkan informasi tetapi menyampaikan memaparkan pengalaman bersama iaitu sesuatu yang benar dan imaginasi dan kedua-duanya melebur dalam satu sama lain
Komunikasi
- Komunikasi sebagai transmisi makna (fokus kepada kejayaan antara kegagalan penyampaian makna)
- Produksi dan pertukaran makna iaitu bagaimana teks berinteraksi dengan orang dalam menghasilkan makna – tidak melihat kegagalan atau kejayaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan