Ekonomi Kreatif
- Penciptaan barang dan perkhidmatan yang berasaskan kepakaran, bakat dan kreativiti sebagai kekayaan intelektual
- Sebagai satu sektor ekonomi baru yang berasaskan kepada pengetahuan
- Industri kreatif ada potensi untuk berkembang kerana negara memiliki sumber modal insan kreatif dan warisan budaya yang kaya.
Industri Budaya atau Industri Kreatif?
- Istilah industri kreatif lebih popular daripada industri budaya dan kadangkala digunakan silih ganti dan ada yang melihat istilah tersebut sebagai sama sahaja
- Perbezaan juga timbul dalam mengklasifikasikan industri kreatif/budaya
- Punca ialah masing-masing mempunyai fokus analisis tersendiri dan bergantung pada potensinya bagi sesebuah negara.
Definisi Industri Kreatif
- Industri kreatif ialah industri yang mempunyai keaslian dalam kreativiti individual, keterampilan dan bakat yang mempunyai potensi untuk mendatangkan pendapatan dan penciptaan bidang pekerjaan melalui eksploitasi kekayaan intelektual
- Industri kreatif ialah industri-industri yang melibatkan kreativiti individu, keterampilan, dan bakat yang mempunyai potensi menjana kekayaan serta penciptaan peluang pekerjaan melalui penggalakan dan eksploitasi harta intelek.
Aktiviti dan Produk Industri
- Input utama industri budaya dan industri kreatif ialah kreativiti dan intelektual
- Aktiviti yang berasaskan pengetahuan(fokus seninya) yang berpotensi mendatangkan pendapatan melalui perdagangan dan hak ke atas intelektual
- Produk yang boleh disentuh atau perkhidmatan artistik yang dicipta oleh proses kreativiti, memiliki nilai ekonomi dan tujuan dipasarkan.
Perutusan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (Dasar Industri Kreatif Negara)
- Industri kreatif merupakan salah satu sumber penting dalam pertumbuhan ekonomi dan percambahan budaya bagi negara-negara maju. Untuk itu, kerajaan menyedari bahawa rakyat negara ini mampu menjadikan industri kreatif sebagai sumber pekerjaan dan pendapatan negara, seterusnya mencapai sasaran ekonomi negara berpendapatan tinggi.
- Kreativiti merupakan sesuatu yang berasakan bakat, kebolehan yang dirancang secara bersepadu oleh individu atau kumpulan dengan mengambil kira nilai-nilai seni budaya tempatan serta penggunaan teknologi bagi menghasilkan produk yang berkualiti bagi memenuhi pasaran. Dasar industri kreatif negara yang berpaksikan 3 skop utama iaitu, multimedia, seni budaya dan warisan budaya ini digubal bagi memenuhi keperluan industri dan menyokong pembangunan dan setiap kemajuan setiap industri di bawahnya.
Matlamat Pembangunan Industri
- Pertumbuhan ekonomi negara
- Memartabatkan budaya bangsa
Dapatkan Nota Seterusnya di:
Industri Budaya Melibatkan Kombinasi 5 Kriteria Utama
- Kreativiti
- Harta intelek
- Makna simbol
- Nilai guna
- Kaedah pengeluaran
Kreativiti
- Berdasarkan kreativiti individu
- Semua aktiviti yang melibatkan unsur-unsur kreativiti adalah kreatif
- Sebarang inovasi termasuk inovasi teknikal dan saintifik selalunya berpotensi sebagai aktiviti kreatif dan termasuk dalam industri kreatif
Harta Intelek
- Membenarkan secara formal individu memiliki produk kreatif sendiri
- Sesuatu produk yang oleh dipasarkan dan sekali gus produk tersebut mempunyai fungsi dalam ekonomi dan hak moral terhadap produk
- Sebagai satu kaedah dalam mengurus industri kreatif
Makna Simbolik
- Semua produk yang berunsur kreatif mempunyai makna simbolik
Nilai Guna/Pakai
- Komunikasi idea/makna melalui karya kreatif
- Melibatkan nilai, norma, moral dan berbagai-bagai ekspresi individu dalam masyarakat
- Perlu diingat bahawa dalam masa yang sama juga industri budaya mempunyai nilai tukar dan tunduk kepada selera pengguna
Kaedah Pengeluaran
- Menggunakan teknologi industri dan kaedah pengeluaran dan pengedaran secara besar-besaran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan