Selasa, 29 November 2011

FAKTA MENGENAI LELAKI


1. Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan keterampilan seseorang itu.
2. Lelaki amat benci kan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka.
3. Apa yang sedang awak lakukan? atau Awak dah makan ke belum? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita.
4. Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari, tetapi sebelum tidur, pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang.
5. Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita, mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut.
6. Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka.
7. Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita.
8. Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka.
9. Seorang lelaki mampu menyukai wanita untuk seminit, kemudian terus melupakan mereka.
10. Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibu bapa kekasih mereka, ini menunjukkan mereka benar-benar serius.
11. Lelaki juga akan menangis.
12. Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka, ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan.
13. Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni…. erm… tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.
14. Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga.
15. Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka.
16. Apabila wanita menyatakan tidak, hati lelaki akan menyatakan ‘ok…. takpe…. cuba lagi esok..’
17. Lelaki amat sayang ibu mereka.
18. Lelaki sanggup mengorbankan makan tengah hari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros.
19. Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia.
20. Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama.
21. Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka.
22. Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka.
23. Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki.
24. Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita, mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai.
25. Lelaki lebih banyak berfikir.
26. Imaginasi lelaki tiada had. Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja.
27. Ketinggian wanita adalah tidak penting, apa yang lebih penting adalah berat mereka.
28. Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun.
29. Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik.
30. Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka.
31. Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius, berikan perhatian yang sepenuhnya. Ia amat penting.
32. Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak.
33. Jangan sombong, kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda.
34. Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman, bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca.
35. Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan.
36. Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat, tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua.
37. Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada.

Dual Ekonomi


  1. Tradisi (tani)
  2.  Moden (bijih timah, estet getah)


  • Kebanjiran pekerja-pekerja asing
  • Inggeris hendak merombak, membuka satu lagi bidang perniagaan dan tanah Melayu
  • Bijih penting kerana  merombak ekonomi tanah Melayu
  • Dengan membawa masuk pekerja-pekerja asing ini, telah wujud bandar-bandar baru yang dibina oleh British dalam kawasan ekonomi baru
  • Selepas itu, British membawa masuk pekerja dari Sumatra
  • British juga membawa masuk pembawa modal kapitalis untuk melombong bijih dan membuka estet getah seperti Sime Darby dan Guthrie
  • Bila British masuk dan membawa masuk orang-orang cina. Orang-orang cina telah menguasai semua perniagaan di Malaya
  • British menguasai perniagaan yang berperaturan tinggi
  • Orang cina menguasai perniagaan perbankan
  • Orang cina menguasai ekonomi Asia Tenggara terlebih dahulu sebelum orang Melayu selepas kemasukan British
  • Ekonomi Malaysia telah dikuasai oleh orang cina selama 200 tahun
  • Sektor ekonomi moden sudah dikuasai Eropah, British dan cina
  • Apa usaha British untuk membantu orang Melayu?
  • British mewujudkan enakmen tanah rizab Melayu
  • British mewujudkan jawatan-jawatan pentadbiran untuk orang Melayu(Malay administrates)
  • Semenjak dahulu hingga sekarang, orang-orang Melayu banyak dikuasai oleh orang-orang Melayu
  • RIDA ditubuhkan pada tahun 1952 untuk membantu orang Melayu membangunkan industri orang bandar
  • RIDA digantikan dengan MARA yang ditubuhkan pada tahun 1970
  • Kemiskinan dikaitkan dengan Melayu, walaupun orang lain juga miskin
  • Orang Melayu memiliki kemiskinan iaitu kemiskinan ekonomi dan kemiskinan bukan ekonomi
  • Dari segi orang Melayu miskin dari faktor ekonomi ialah disebabkan
  • Masyarakat Melayu adalah masyarakat tani.
  • Cara untuk mengatasi masalah masyarakat Melayu miskin
  • Harus cepat mencari peluang bagaimana untuk mencipta kekayaan baru – digital ekonomi
  • Dasar ekonomi Melayu, untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum, dan menyusun semula masyarakat
  • Dalam menyusun masyarakat, pengenalan kaum tidak lagi berdasarkan fungsi-fungsi ekonomi. Mewujudkan masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputera
  • Pada tahun 1990, Melayu bumiputera menguasai 30 peratus ekonomi negara
  • Pada tahun 1970, bumiputera hanya menguasai 2.4 peratus ekonomi negara
  • Kerajaan mewujudkan GLC untuk membantu bumiputera menguasai ekonomi
  • Kaedah yang diambil oleh kerajaan adalah penswastaan




Ekonomi Tradisi Melayu


Bentuk sosial masyarakat(social formation)
-          Keluarga -> band -> tribe(suku/puak) -> chiefdom(kedatuan/jajahan) -> kingdom (kerajaan/kesultanan) -> state(nation)
-          Proses pembentukan masyarakat secara revolusi
-          Dalam istilah politik, state bermaksud negara, nation disebut negara bangsa.
-          Konsep negara bangsa merujuk kepada manusianya, sama ada satu bangsa atau pelbagai/majmuk/plural
-          Dalam konsep politik moden, state ialah pemerintah/orang yang memerintah
-          Di Malaysia, ia tidak disebut pemerintah, tetapi disebut kerajaan
-          Setiap negeri di Malaysia mempunyai perlembagaan nya sendiri dan dipayungi oleh perlembagaan persekutuan

Aktiviti Ekonomi
-          Apakah pekerjaan manusia yang umum?
-          Dari keluarga, bagaimana wujud masyarakat tani(peasant/peasantry)
-          Pekerjaan yang terbentuk dari tanah – sawah/huma/bendang/penternakan
-          Dusun – tanaman buah-buah hutan yang jauh ke dalam
-          Kebun – tanaman ekonomi yang keluasan tanamannya kecil
-          Ladang – tanaman ekonomi yang besar keluasannya
-          Tanaman Melayu ialah ekonomi kecil-kecilan, yang tanahnya tidak luas, secukup hidup, sara diri atau kais pagi makan pagi kais petang makan petang
-          Orang Melayu tidak mempunyai konsep besar-besaran
-          Pada zaman dahulu, beras diimport dari Pegu/Burma
-          Pada zaman tradisi, ekonomi berdasarkan maritim ialah perdagangan
-          Golongan yang melakukan perdagangan ini ialah dari golongan chiefdom dan ke atas
-          Juragan dan nakhoda merujuk kepada golongan maritim
-          Pembesar-pembesar berdagang hasil hutan
-          Undang-undang laut Melaka dibuat untuk mengawal undang-undang dalam kapal
-          Ekonomi tradisi ini terhenti apabila kuasa Eropah muncul pada abad ke 14 yakni apabila Islam kalah dalam perang salib
-          Perdagangan maritim tidak lagi dikawal oleh pedagang Arab
-          Keperluan rempah diperlukan pada ketika itu
-          Dan yang mula keluar untuk mencari rempah ini adalah Portugal, yang memerlukan rempah untuk menyedapkan makanan
-          Melaka sebelum muncul Portugal, ia merupakan kawasan pengumpulan barang dagangan yang besar
-          Pada tahun 1511, Portugal menguasai Melaka dan ia telah turut menguasai perdagangan rempah
-          Setelah itu, pembesar dan raja-raja tidak dapat menguasai ekonomi, dan mereka terpaksa berbalik(involution) iaitu bertani
-          Dan apa yang mereka buat ialah mereka mengutip cukai daripada petani kerana mereka tidak lagi mempunyai sumber ekonomi yang hendak dijalankan
-          Akhirnya muncul British di tanah Melayu (East Hindia Company)
-          Apabila mereka berkuasa, perdagangan maritim kembali hidup
-          Perdagangan maritim yang muncul pada ketika itu ialah pinang dan bijih
-          Ekonomi moden dikuasai oleh Eropah
-          Perniagaan tani pula dikuasai oleh pembesar-pembesar Melayu
-          Tanaman kontan diperkenalkan oleh British di tanah Melayu – kopi, getah, sawit, lada hitam, koko dan nanas
-          Hal ini untuk mendapatkan wang secara tunai
-          Apabila tanaman ini diperkenalkan, wang juga diselaraskan di seluruh tanah Melayu
-          Pertanian kontan dan bijih amat diperlukan oleh British

Perubahan


Berubah daripada kekuasaan raja kepada kekuasaan rakyat
-          Demokrasi
-          Raja menjadi monarki(raja berpelembagaan)
-          Pilihan raya 5 tahun sekali

Apa erti ekonomi?
-          Satu ilmu yang berhubungan dengan sumber-sumber terhad

Apakah aktiviti ekonomi masyarakat Melayu?
-          Pertanian
-          Perdagangan(maritim)

Pembentukan sosial masyarakat
-          Yang menguasai perniagaan maritim ialah raja dan pembesar
-          Manakala pertanian pula bagi rakyat
-          Salah satu sebab Portugis menyerang Melaka kerana sultan Melaka memiliki lebih 2000 bahara(emas), jadi raja Portugal berasa cemburu dan bertindak menyerang Melaka.
-          Orang biasa boleh mendaki tingkat sosial; contohnya nakhoda tanggang yang dahulunya orang biasa dia menjadi juragan dan seterusnya menjadi nakhoda
-          Sesiapa yang memiliki jong, maka ia ialah nakhoda dan ia boleh mengutip cukai dalam kapal tersebut. Apabila raja sekalipun yang menaiki jong nya, maka ia boleh mengutip cukai dari raja itu
-          Selain menjadi nakhoda atau juragan, orang biasa bertani
-          Semua kerajaan Melayu di alam Melayu pada ketika dulu, aktiviti utamanya ialah perdagangan
-          Raja boleh mengurniakan tanah kepada rakyat untuk dikerjakan



Kajian Durham Mengenai ‘Division of Labor’ (Pembahagian Buruh)



-          Durham mengkaji ‘division of labor’ sebagai ‘variable’ dan yang selainnya itu sebagai ‘effects’ (kesan) dan fungsi

Kurangnya division of labor dalam masyarakat dan kesannya
-          Melahirkan susunan masyarakat dan pandangan hidup yang tertentu
-          Begitu juga dengan peningkatan division of labor, susunan masyarakat akan berubah, begitu juga pandangan hidup.

Perilaku dan psikologi manusia andainya tak ketara ‘division of labor’
-          Sifat individu yang homogen dari segi mental, moral dan sosial
-          Kepercayaan, pegangan, pendapat, pembawaan, perilaku dan sebagainya sama
-          Perbezaan adalah disebabkan baka atau heredity
-          Kuat pengaruh tradisi, kurang individualiti, dan keindividuan

Hukum, moral dan kawalan sosial
-          Dek hati nurani sosial dan kesedaran sosial yang homogen, mereka kuat, bersepadu dan sepakat
-          Jenayah adalah tindakan yang melanggar hati nurani sosial yang teguh dan ketat dan mengundang hukuman berat
-          Lebih menekankan hukum jenayah dari hukum sivil
-          Tujuan keadilan bukan untuk membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh pesalah atas mangsa tetapi ‘penghapusan’ dan pengukuhan hati nurani sosial kumpulan.

Perpaduan dan perhubungan sosial
-          Perhubungan mekanis berdasarkan kehomogenan individual
-          Diikat oleh pendapat umum yang sepakat, kerana terdapat moral dan mental yang homogen

Regime politik
-          Semua urusan sosial penting dan soal hukum di tentukan oleh seluruh kumpulan, dalam mesyuarat anggota-anggota

Organisasi ekonomi
-          Hak milik bersama

Agama dan ideologi
-          Percaya kepada kuasa totem, babas dari perseorangan atau keindividuan – ada sistem kepercayaan
-          Kekurangan individualiti di kalangan kumpulan terbukti dalam kekurangan individualiti dalam kuasa sosial – individu akur kepada kuasa kumpulan
-          Kuat unsur ‘patriotisme’ tempatan atau kesukuan

Aliran sejarah mencetuskan lebih division of labor dan kesan-kesannya
Perilaku dan psikologi manusia
-          Lesap kesamaan mental dua moral individu
-          Peningkatan keindividuan dan perbezaan
-          Selera, kepercayaan, moral bertambah berbeza
-          Pengkhususan menghakis tradisi
-          Pengaruh keturunan bertambah kurang
-          Ini melemahkan tembok kasta dan pewarisan pekerjaan dan kedudukan sosial dari bapa kepada anak

Hukum moral dan kawalan sosial
-          Nurani dan kesedaran sosial bersama merosot
-          Jenayah tidak dipandang berat, justeru mengurangkan nurani sosial kumpulan
-          Kelakuan buruk mula dilihat sebagai menyinggung hanya sebahagian anggota-anggota
-          Hilang sifat ‘keji’ atau ‘berdosa’
-          Hukum hilang sifat ‘kejam’ atau ‘ketat’
-          Hukuman kian kurang kerana kini tidak perlu menegaskan nurani kumpulan
-          Pesalah Cuma perlu ganti rugi kepada mangsa
-          Kawalan sosial menjadi tidak ketat, moral longgar


 Division of labor mencoraki masyarakat
-          Dalam masyarakat Melayu, division of labor itu jua berlangsung
-          Sekiranya division of labor kuat pengaruhnya
-          Cuma beberapa perilaku manusia itu dikawal dan selainnya dibenarkan bebas
-          Dalam masyarakat yang terdedah dengan division of labor, yang terdedah ialah hukum kontrak, dan perhubungan sosial dalam masyarakat itu, sebenarnya dalam sebuah perjanjian bebas
-          Bertambahnya kebebasan individu, hukum kontrak dan perhubungan bebas di antara kedua belah pihak

Bentuk perpaduan dan perhubungan sosial
-          Dek homogen individu sudah luput, ia tidak lagi berperanan sebagai satu ikatan
-          Jika tiada ikatan baru, kesatuan kumpulan akan  musnah
-          Peranan itu diambil alih oleh ‘division of labor’. Kini perpaduan berdasarkan ‘heterogeneity’ dan ‘non self-sufficiency’ individu.
-          Kini mereka ‘memerlukan’ satu sama lain. Justeru perpaduan ‘mekanis’ diganti dengan ‘organik’

Rejim politik
-          Pengkhususan fungsi politik
-          Ke arah berkurangan status sosial yang diwarisi
-          Perhubungan kontrak antara kerajaan dan warganegara

Organisasi ekonomi
-          Nak milik perseorangan
-          Keindividuan ekonomi
-          Kerjasama kontrak
-          Kebebasan sesiapa memasuki apa jua bidang
-          Kurang kedudukan sosial yang diwarisi, dek kurang keupayaan yang diwarisi

Agama dan ideologi
-          Perubahan ke arah polytheism dan monotheism
-          ‘individualization’ dan personalization’ of god, diiringi oleh ‘universalization’ agama
-          Berkurang patriotisme tempatan dan kesukuan, kian menuju ke arah kosmopolitan dan antarabangsa

Apa pula yang mencetuskan ‘division of labor’?
-          Bukan cuma pertimbangan ‘pragmatik’ manusia untuk selesa dan mengecap ‘pembangunan’, ‘kemajuan’

Penjelasan Durkheim punca division of labor
-          Ledakan penduduk
-          Pergelutan hidup
-          Tak boleh semua buat pekerjaan yang sama. Perlu pengkhususan dan kepelbagaian








Aliran sosiolinguistik


Bertemu dengan gejala sosial, fakta sosial.
-          Gejala sebegini telah lama ditemui oleh kumpulan ini sebelum orang Melayu menyedarinya
-          Satu aliran besar yang banyak pengasasnya dan tokoh moden seperti August Comte, H.Spences, Cooley dan sebagainya.
-          Jika kita mahu mengkaji perilaku manusia jangan dikaji sosiologi atau sains tabii, tetapi kajilah psikologi

Telah beribu tahun ‘sosial’ telah ditemui
-          Agama-agama dunia – Buddha, Islam, Nasrani, hindu
-          Dalam semua gama di dunia ini hal ini merupakan pemikiran asas
-          Dalam Buddha misalnya, mereka mengatakan manusia itu rosak akibat dunia, dan ini membuatkan mereka memutuskan terus hubungan dengan dunia
-          Bayi umpama kain putih dan ibu bapa mencorakkannya- maknanya manusia itu dipengaruhi oleh masyarakat dan alam sekitar
-          Dalam hindu, unsur karma yakni manusia dilahirkan semula – jika hayat sebelumnya dia bersikap jahat, maka ia akan dilahirkan nanti dengan keadaan yang hina
-          Confucius, hadis, Rig-Veda
-          Ajaran Confucius banyak menunjukkan unsur sosiologi dengan mengajar unsur kepimpinan
-          Dalam ajaran Confucius, apabila raja menginginkan wanita yang gemuk, maka ramai wanita akan menggemukkan badannya dan begitu juga sebaliknya
-          Dalam tradisi Melayu terdapat juga unsur ini, tetapi tidak dikategorikan sebagai sumber ilmu
-          Contoh dalam peribahasa Melayu; seperti kaduk naik ke junjung, ke mana lagi kuah hendak tumpah kalau tidak ke lantai, harapkan pagar. Pagar makan padi dan lain-lain
-          Tidak sebagai sistem

Aliran sosiologistik
-          Ciri-ciri utamanya ia menyatakan bahawa ada sesuatu yang lain berbeza daripada kesedaran individu, kesedaran kolektif atau kumpulan adalah berbeza dengan kesedaran individu
-          Sosial itu terdiri dari unsur-unsur berlainan
-          Contohnya banyak perkara yang dilakukan sebagai individu tidak kita lakukan secara kumpulan
-          Apa yang dikatakan sosiologi bukanlah sebahagian daripada psikologi
-          Kita hendak memahami masyarakat, bukanlah dari pemikiran sendiri, tetapi mesti dari pemikiran masyarakat

Ujian ‘fakta’ atau ‘gejala sosial’
-          Untuk menentukan kenyataan fakta sosial itu, ia menggunakan 2 ukuran iaitu ukuran
-          Exteriority
-          Constraint

Durkheim menjumpai ‘sosial’

-          Masyarakat mewakili kesedaran kumpulan, ia merupakan bentuk kehidupan  psikologi yang tertinggi. Masyarakat merupakan kesedaran akan kesedaran. Masyarakat melihat hanya unsur yang kekal dana yang penting sahaja yang diungkap nya dalam bentuk-bentuk idea atau dikenali sebagai nilai-nilai.
-          Masyarakat melihat lebih jauh daripada perseorangan. Ia memikirkan perkara yang jangkauannya lebih jauh berbanding individu
-          Masyarakat yang membentuk kebudayaan, mengadakan peraturan dan sebagainya
-          Ia mengolah idea-idea yang hendak disampaikan

Kritikan

-          Betul jika sekadar mengatakan sosial itu lain dari individu
-          Betul sekadar menyatakan gejala sosial itu berbeza dengan gejala dan perilaku individual
-          Salah jika dikatakan ada sesuatu kenyataan sosial tampa individu

Hanya yang mengerah dan memaksa itu sosial

-          Durkheim membataskan gejala sosial kepada memaksa dan mengerah
-          Banyak gejala lain yang bebas, sukarela

Sosial itu amat berpengaruh tapi tidak dapat menjelaskan segala galanya

-          Banyak aspek kehidupan manusia yang tidak dapat dijelaskan dengan sosial. Contoh; tokoh-tokoh besar dalam sejarah, saintis, dalam masyarakat yang zalim muncul nya wira-wira
-          Banyak aspek agama yang terkeluar dari penjelasan sosial

Tutorial

-          Teori – rumusan akan perbuatan
-          Teori dipetik daripada kenyataan
-          Ada timbal balik antara kenyataan dan tori
-          Teori adalah kehidupan
-          Teori-teori dalam sains sosial semua berkaitan dengan kehidupan manusia
-           Teori ialah rangkaian beberapa konsep yang disusun menjadi benar
-          Teori ditarik daripada kenyataan, perkara yang telah berlaku beribu-ribu tahun dan diungkapkan dalam perkataan

Pembentukan Nilai dan Norma Melayu


Pembentukan nilai-nilai Melayu
-          Merangkumi pelbagai unsur yang saling berinteraksi di antara satu sama lain menerusi perkembangan sejarah dan kepercayaan masyarakat Melayu
-          Agama Islam memberikan kesan yang mendalam dalam pelbagai aspek masyarakat Melayu. Syed Naquib Al Attas menyatakan Islam telah membentuk masyarakat Melayu ke arah zaman yang baru
-          Walaupun Islam memainkan peranan yang penting dalam perkembangan budaya, ilmu dan masyarakat Melayu, ini tidak bermakna bahawa segala kepercayaan warisan telah dihapuskan

Unsur utama yang paling berpengaruh dalam pembentukan  nilai-nilai Melayu
-          Agama Islam
-          Kepercayaan tradisional dan agama-agama lain
-          Faktor sejarah: pengalaman melalui perkembangan sejarah
-          Faktor struktur sosial, politik dan ekonomi
-          Faktor perubahan moden

Kepercayaan animisme
-          Kepercayaan kepada pelbagai kuasa bahawa setiap benda mempunyai semangat tertentu, iaitu kuasa yang menunggu atau mendiami
-          Animisme merupakan peringkat awal agama kerana manusia mengalami pelbagai keanehan terhadap alam semula jadi dalam kehidupan

Amalan menyembah/memuja
-          Mengikut kepercayaan animisme, manusia harus menghormati atau tidak mengacau supaya semangat itu tidak mengganggu atau menyebabkan kemalangan kepada manusia
-          Roh atau semangat boleh membantu, menjaga dan menyelamatkan manusia dari ancaman atau gangguan semangat atau roh yang jahat
-          Roh atau semangat boleh membantu manusia dalam pelbagai kegiatan dalam kehidupan seharian mereka termasuk mencari rezeki

Semangat padi
-          Masyarakat Melayu memuja padi untuk mendapat hasil pertanian yang lebih lumayan. Pemujaan ini berdasarkan kepada padi juga mempunyai semangat. Upacara dilakukan oleh orang tengah yang berilmu ghaib seperti pawang, dukun atau bomoh
-          Semangat mempunyai perangai seperti manusia. Semangat padi ini mudah tersinggung, terganggu atau terperanjat. Tegasnya ia sangat peka terhadap segala kejadian yang berlaku di sekelilingnya. Secara amnya semangat padi mempunyai sifat lemah-lembut. Dengan itu kekunci dalam kejayaan penanam padi terletak pada perasaan semangat itu sendiri.

Kepercayaan terhadap roh
-          Kepercayaan terhadap hantu dan jin
i.                     Tempat keras
ii.                   Halangan hantu
iii.                  Penyakit: kena buatan orang, orang dengki, terlanggar kediaman jin, jampi
-          Islam dan hantu/jin:
-          Kepercayaan terhadap hantu sukar dikikis terhadap kepercayaan Melayu dalam masa yang singkat kerana ibu bapa menggunakan nama hantu dalam pendidikan anak.

Pantang larang
-          Mengandung: dilarang memukul, mendera atau mencederakan haiwan
-          Bayi tidak boleh ditegur jika berbadan gemuk, Cuma dikatakan ‘semangat’
-          Sisa makanan bayi tidak boleh dimakan oleh ibu bapa
-          Kain lampin tidak boleh direndam lama
-          Dilarang memakan nasi kerak
-          Dilarang makan pinggan bertindih
-          Dilarang makan berubah tempat

Pengaruh hindu dan Buddha
-          Nilai Melayu telah menerima pengaruh agama lain kerana geografi dunia/alam Melayu
-          Namun agama hindu-Buddha tidak dapat mengubah kepercayaan, nilai-nilai/pandangan dunia Melayu dan pengaruhnya hanya terhad antara golongan pemerintah sahaja kerana golongan atasan berinteraksi secara aktif dengan pemimpin agama.

Adat resam dan budaya
-          Melenggang perut
-          Bertindik telinga
-          Berinai

Pengaruh ke atas kepercayaan
-          Kedatangan hindu-Buddha membuatkan sistem kepercayaan agak bersistematik
i.                     Konsep pemujaan roh digantikan dengan pemujaan dewa dewi
ii.                   Berlaku percampuran pengaruh animisme dan hindu-Buddha dalam amalan perubatan Melayu
iii.                  Mempercayai keramat
-          Keramat: kepercayaan terhadap kepercayaan ghaib yang mendatangkan kebaikan atau kesenangan dunia. Keramat diterima oleh orang Melayu kerana ini sesuai dengan masyarakat Melayu kerana ini sesuai dengan masyarakat Melayu yang mengamalkan ilmu bomoh, dukun dan pawang.

Feudalisme
-          Telah memberi kesan ke atas nilai Melayu kerana
-          sikap pemerintah: kurang pendedahan dan latihan kuasa tidak terbatas, sosialisasi negatif, pemikiran tertutup, hamba raja
-          kehidupan rakyat susah: sistem kerah, ketakutan, kemiskinan, kesusahan rakyat.
-          Hal ini telah mempengaruhi nilai-nilai, kehidupan dan sikap orang Melayu

Kedatangan Islam dan pengaruh
-          Kedudukan sama antara manusia: tidak ada diskriminasi antara golongan/lapisan masyarakat
-          Nilai-nilai murni: semua nilai-nilai yang berkaitan dengan Islam dianggap suci dan murni
-          Perkembangan ilmu: agama Islam berjaya menghasilkan pemikiran rasional dan menegaskan tradisi pendidikan ilmu
-          Mengembangkan pendidikan: penubuhan pondok
-          Mencipta penulisan jawi dan memantapkan penyebaran agama Islam

Pertembungan Islam dengan warisan
-          Pengaruh ilmu pengetahuan keagamaan dan budaya yang dibawa dari pusat-pusat perkembangan Islam di Asia Barat tidak pula memusnahkan tradisi Melayu yang telah dibina sekian lama. Kedudukan tradisi budaya Melayu yang telah kukuh dan asasnya yang telah mantap tidak mudah musnah atau lenyap begitu sahaja apabila pengaruh budaya asing berkembang.

Pengaruh penjajahan
-          Perkembangan tidak seimbang
-          Kedatangan buruh asing
-          Pecah dan perintah
-          Struktur ekonomi dualisme
-          Modenisasi dan pembaratan

Pengaruh penjajahan
-          Penjajah Inggeris telah masuk campur dalam sistem politik tanah Melayu demi kepentingan ekonomi mereka
-          Pembinaan bandar-bandar moden dan kemudahan-kemudahan menyebabkan perubahan pandangan dunia Melayu terhadap alam sekeliling/alam semula jadi
-          Berpengaruh ke atas pandangan positif terhadap orang Melayu terhadap budaya barat
-          Berpengaruh secara negatif ke atas kedudukan budaya tradisional kerana penjajahan hanya menegaskan kepada keuntungan ekonomi

Modenisasi oleh penjajah
-          Bandar-bandar moden
-          Pembinaan bandar baru tidak menyumbang kepada keadaan orang Melayu yang menceburi dalam bidang pertanian
-          Orang Melayu tidak berminat menceburi dalam bidang ekonomi utama penjajahan
-          Orang Melayu memandang bandar sebagai tempat maksiat
-          Penduduk banda menyamakan barat sebagai kemajuan sementara





Kaedah Sosialisasi Dalam Masyarakat Melayu


Ciri-ciri zaman kanak-kanak
         ·            Zaman yang penting untuk menanam nilai-nilai ke dalam akhlak/keperibadian kanak-kanak kerana mereka dapat belajar dan menyerap nilai-nilai dan norma seperti span atau sponge
         ·            Ciri-ciri:
i.                     Kanak-kanak tidak mampu membezakan apa yang baik dan buruk
ii.                   Pengaruh ibu bapa paling besar

Kaedah zaman kanak-kanak
Ibu bapa Melayu menggunakan kaedah seperti memujuk, memuji, menegur, mengugut dan memarahi
-          Manjakan kanak-kanak berumur 4 – 5 tahun ke bawah: jarang memarahi atau merotan untuk mengajar mereka kerana tidak dapat membezakan baik atau buruk
-          Menggunakan cara lembut/tegas sedikit untuk kanak-kanak berumur 4 – 5 tahun ke atas: mengajar dengan sikap lebih tegas

Sikap ibu bapa Melayu
Ibu bapa Melayu terlalu memanjakan anak-anak kecil sampai 4 – 5 tahun. Jarang memaksa anak supaya mereka membuat sesuatu yang tidak diingini berlaku – anak jatuh sakit
Ibu bapa Melayu memanjakan anak, tidak paksa dan bersabar sehingga mereka menyedari apa yang baik dan buruk
Mengikut pandangan barat, ibu bapa Melayu memanjakan hak-hak dan bersabar sehingga anak sendiri insaf.

Ciri-ciri zaman remaja
-          Perubahan dari segi jasmani dan rohani
i.                     Identiti yang tidak sempurna
ii.                   Tingkah laku yang menyimpang
-          Menyesuaikan diri dengan perubahan jasmani
-          Berdikari dari seri rohani daripada ibu bapa
-          Memantapkan nilai dan norma
i.                     Membentuk jati diri

Kaedah zaman remaja
Ibu bapa harus berpendapat bahawa perangai negatif harus dibetulkan seawal mungkin. Kalau tidak, nanti budak akan melawan cakap, pijak kepala ibu bapa sendiri. ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’
i.                     Cara lembut: memujuk, memuji , menegur, mengugut, memarahi
ii.                   Cara tegas: mencubit, merotan
iii.                  Perbandingan: menyebut anak jiran yang pandai
iv.                 Menakutkan
v.                   Tengking, maki, sumpah

Zaman dewasa
-          Re-sosialisasi
-          Sosialisasi perlu dilaksanakan semua apabila seseorang dewasa harus mempelajari nilai-nilai, norma dan tingkah laku baru mengikut perubahan sosial untuk penyesuaian

Jurang nilai antara generasi
-          Punca perbezaan/jurang nilai antara generasi:
-          Perubahan masyarakat yang pesat, proses informasi yang semakin pesat, keadaan ekonomi yang lumayan, perbezaan pemikiran, pengetahuan, perkongsian informasi, keupayaan kegunaan it, pengaruh media massa, pengalaman yang berbeza dengan generasi ibu bapa
-          Generasi muda tidak dapat menyesuaikan diri dengan alam sekeliling dengan nilai-nilai generasi ibu bapa
-          Mencari nilai-nilai baru yang sesuai dengan arus perubahan

Anomie
-          Fenomena anomie merupakan keadaan yang tidak stabil kerana berlakunya kekeliruan antara nilai-nilai tradisi kerana berlakunya kekeliruan antara nilai-nilai tradisi dan nilai-nilai baru
-          Perubahan masyarakat pesat menyebabkan generasi lama mengalami anomie sementara generasi remaja cenderung untuk menafikan nilai-nilai yang sedia ada
-          Anak-anak Melayu mengalami anomie ini antara nilai-nilai tradisi, kepercayaan tradisi, adat, nilai Islam dan nilai-nilai barat yang diserap dalam pelbagai aspek kehidupan moden